اسامی خانمها را در سریالها بدون ذکر عنوان خانم (فلانی) نمیپذیرند و گاهی مثل برخی از سریالهای فعلی تلویزیون بدون هیچ رعایتی از الفاظ زننده میگذرند و.. دست نویسندگان تلویزیون در طول این سالها به شدت بسته بوده و محدودیت و خطوط قرمز مفصل تلویزیون به حدی بوده كه آثار این رسانه معمولاً تحت الشعاع این چهار چوب تعریف نشده قرار گرفته است.
با این حال گاهی نیز از آن سوی بام افتادهایم و برخی آثار بدون هیچ ممیزی و توجهی از سوی مسوولین سیما تولید و پخش می شوند. طی گزارشی در گفت و گو با برخی تهیه کنندگان (اسماعیل عفیفه، امیر پوررحمانی و...) و نویسندگان (مصطفی رستگاری، مهراب قاسم خانی، علیرضا کاظمی پور و...) تلویزیون این مسئله را آسیب شناسی کردیم. جالب اینکه در این باره با نظرات کاملا متفاوت مواجه شدیم. برخی به نمایش عین واقعیت جامعه در آثار تلویزیون اعتقاد دارند و برخی تلویزیون را به عنوان یک رسانه ملی و پرمخاطب، محلی برای ترویج فرهنگ اسلامی و اخلاقی میدانستند و استفاده از جملات نادرست و غیراخلاقی در مجموعههای نمایشی را مخرب قلمداد کردند...
مهراب قاسم خانی
سخت نگیریم راحت باشیم!
مهراب قاسمخانی طنزنویس تلویزیون در این باره نظر کاملاً متفاوتی دارد. او درباره استفاده از جملات گاهی زننده و زشت در دیالوگ نویسی برخی سریالهای تلویزیونی که برخلاف عرف و فرهنگ جامعه ایرانی است میگوید، به نظر من این یک ماجرای کوچک است که نباید خیلی بزرگش کنیم. ما میگوئیم فرهنگ غنی داریم و شأن و عرف ایرانی و... اولاً که من اعتقاد دارم که با این جملات و الفاظ به قول شما رکیک که من البته با همین مشکل دارم، شأن و فرهنگ ما پائین نمی آید.
نویسنده سریال «پژمان» می گوید ما میگوئیم بهترین تماشاگران دنیا را داریم، در حالیکه یک بار به استادیوم نرفته ایم تا ببینیم این مسئله واقعیت دارد یا خیر؟! من نمی دانم چه کسانی این مسائل را مطرح میکنند، اما ما میدانیم دوستان بین هم چه اس ام اسهایی را رد و بدل میکنند.
کافی است شما بروید جلوی یک مدرسه ابتدایی بایستید و ببینید بچه های آن سن و سال چه شوخیهایی با هم می کنند. به نظر من فرهنگی که در دل جامعه وجود دارد، یک چیز دیگر است و ما میخواهیم به زور اخلاق را به آثار تلویزیونیمان تزریق کنیم و در واقع با این کار به خودمان دروغ بگوئیم.
نویسنده سریال «دزد و پلیس» که اخیراً تله فیلم «شرف خانواده فاضل» را به رشته تحریر درآورده است می گوید: ما اگر میخواهیم واقعیت جامعه را نشان دهیم نباید به مخاطبمان دروغ بگوئیم. به طور مثال شوخیهایی که پرسنل نیروی انتظامی با هم دارند باید در آثار مرتبط با ناجا نیز وجود داشته باشد، باور کنید نمایش واقعی آن به باور تماشاگر نیز کمک می کند.
اگر ما قرار است کار روز انجام دهیم، باید به جامعه بپردازیم. فکر می کنم تازه خیلی کمتر از آن چیزی که در جامعه وجود دارد در آثار ما دیده میشود. اگر ما کار تخیلی میکنیم و تصمیم داریم آن جامعه آرمانی که مدنظرمان هست را نشان دهیم، موضوع دیگری است اما اگر تصمیم داریم واقعیت را نشان بدهیم، نباید به مردم دروغ بگویم.
مهراب قاسمخانی می گوید: ما این همه سال سعی كردیم اخلاق مدارانه رفتار كنیم (در آثار نمایشی مان)مگر نتیجه ای داد؟ مگر میتوان گفت بیائید در آثارمان فرهنگسازی كنیم تا دیگر مردم در جامعه با هم از این نوع شوخیهای زننده نكنند؟! شوخیهای قومی از قبل از انقلاب داشتیم و الان هم داریم و اگر در رسانه یك بار تكرار شود و با لهجهای شوخی كنیم، هزار نفر شكایت می كنند، ولی در زندگیهای خصوصیمان پر است از این شوخی ها! او می افزاید: فكر میكنم با این سانسورها داریم یك دروغ گنده به خودمان و مردم میگوئیم. اگر هدف این است كه فرهنگ را در جامعه اصلاح كنیم باید شیوه ای نو استفاده كنیم چون این 40-30 سال كه از این راه رفتهایم مشخصا در جامعه امروز جواب نداده است، چون فرهنگ ما تغییر نكرده، ما هنوز در استادیوم همان حرفها را می زنیم و تازه بچهها از سن بسیار پایینتری تغییر دیالوگ می دهند. شوخیهایی كه ما در دبیرستان با هم میكردیم، امروز در دبستان هم برای بچه ها گفته شده است، پس باید شیوهای دیگر داشته باشیم. فكر كنم بهتر است راحت باشیم و سخت نگیریم. آنهایی كه بهشان برخورده است یا از خانه بیرون نمیروند یا به خودشان دروغ میگویند.
مصطفی رستگاری
فرهنگ رسمی لاغر و فرهنگ غیررسمی چاق
نویسنده سریال «راستش را بگو» که این روزها مشغول دفاع از پایان نامه دکترایش است در این خصوص میگوید: مگر جمله زننده و احیاناً زشت هم در دیالوگ ها وجود دارد، پنجاه مرتبه فیلمنامهها بازخوانی می شود حتی شخصیتها اجازه ندارند با نام کوچک یکدیگر را صدا بزنند چه برسد به اینکه از جملات زشت و زننده استفاده کنیم. رستگاری معتقد است در طبقه بندی فرهنگ رسمی و غیر رسمی می بینیم فرهنگ رسمی خیلی لاغر است و فرهنگ غیررسمی خیلی فربه و چاق یعنی چیزی که در محافل رسمی و رسانههای رسمی گفته میشود به مراتب با ادبیات و گویش موجود در ادبیات غیررسمی متفاوت است. اگر شما دقت کنید متوجه می شوید آنچه در فرهنگ رسمی ما در مراکز دولتی و رسانه های رسمی مطرح می شود با واقعیت اجتماع متفاوت است.
تغییرات اجتماعی با شتاب بالا در جامعه صورت میگیرد و اجتماع رسمی همیشه عقب است از این ماجرا، مدام میبینیم که تصمیم گرفته میشود این رفتار باشد یا نباشد، بخشنامه می شود که این باشد یا نباشد. بلوتوث را چه کنیم؟! فیس بوک باشد نباشد؟ ما به آن حرکت با شتاب نمیرسیم. در حالیکه انسان قشر متعادل اجتماع امروز هم به این دوگانگی عادت کرده است، از این به آن گاه در حرکت است. نویسنده فیلم سینمایی چهل سالگی معتقد است: ما در سریالهای تلویزیونی مان همه چیز را پخش میکنیم بدون اینکه کوچکترین راه حلی نشان بدهیم.
ما به اسم نمایش واقعیت های اجتماع، همه جور رفتار را نشان میدهیم، کلی انرژی منفی داریم در سریالی که مخاطب آن جوانان و نوجوانان اجتماع هستند در حالیکه هیچ دستورالعملی برای آن نداریم. من فکر می کنم اینکه ما اعلام کنیم از الفاظ رکیک در سریالها استفاده شود یا نشود هیچ تاثیری ندارد. شما در آثار طنز میبینید که عمدتاً از همان فرهنگ مخفی غیر رسمی استفاده میشود برای خنداندن مخاطب، مخاطب ایرانی هم میخندد چون برایش تازگی دارد. شما دراکثر آثار قوی سینمایی کمدی یا حتی ضعیف (به لحاظ فروش) میبینید که در دیالوگ ها با گفتمان اروتیک شوخی میشود.
یک زمان در شبکه سوم کمی با دست باز آثار روی آنتن میرفت در همان زمان عمدتاً آثار طنز با همین فاکتورها (کمی بیشتر، کمی کمتر) تولید میشد و بسیاری از کمدیکاران ما با حرکت به سمت همان گفتمان غیررسمی میتوانستند آثارشان را با اقبال روبرو کنند.
امیر پور رحمانی
الان خیلی از خانواده ها با تلویزیون قهرند
امیر پوررحمانی تهیه کننده سریالهای تلویزیونی درباره استفاده از الفاظ زشت در سریال ها گفت: با توجه به اینکه سالها در آموزش و پرورش حضور داشتهام (تهیه کننده سیمای مدرسه، معلم و مدیر) معتقدم که استفاده از کلمات زشت و زننده در فرهنگ خانواده و فرزندانشان به شدت تاثیر مخرب خواهد داشت.
او ادامه داد: متاسفانه نظارتی روی این مسائل صورت نمیگیرد و قوام و انسجام خانوادهها به خطر میافتد. برخی سازندگان آثار تلویزیونی به خاطر اینکه عدهای را به خنده بیندازند، از این کلمات زشت استفاده میکنند. حتی نوع استفاده از این کلمات در جای خود بدآموزی دارد و بازخوردهای بدی را در پی خواهد داشت.
وی افزود: در حال حاضر در حیطه سریال سازی ما به یک کارشناس خانواده نیاز داریم که روی این سبک مسائل نظارت کند و این حتی به عقیده من از نان شب هم واجبتر است که باید در کنار یک فیلمنامهنویس یک کارشناس مسائل تربیتی نیز قرار دهیم. مسئلهای که در همه آثار خودم آن را رعایت میکنم و نحوه درست رفتار کردن والدین با فرزندان را نشان میدهم. من مثل خیلی از سریالها نیامدم از قسمت اول بدآموزی رانشان دهم و در قسمت آخر بگویم اینها بدآموزی داشت(!) و درستش کنم. او معتقد است: متاسفانه الان خیلی از خانوادهها با تلویزیون قهر کردهاند و همه اینهایی که گفتم بیدلیل به عدم تماشای تلویزیون توسط مردم نیست.
تهیه کننده سریال «آسمان همیشه ابری نیست» اضافه کرد: امام خمینی(ره) گفتند: تلویزیون مثل دانشگاه عمل میکند. اگر به این جمله دقیق نگاه کنیم، میبینیم که وظیفه دانشگاه تعلیم و تربیت است، اما متاسفانه این روزها از این رسالت خود بازمانده است.
او ضمن اشاره به استفاده از این الفاظ نادرست در برنامههای کودک؟ به «بانی فیلم» گفت: حتی در برنامههای کودک ما هم مسائل مناسبی مطرح نمیشود. در برنامه فیتیلهها که یکبار خودم دیدم که چه الفاظ رکیکی به کار میرفت(!) و یادم است بلافاصله بعد برنامه با عوامل تماس گرفتم و به آنها تذکر دادم.
آنها مخاطبشان کودکان هستند، اما شوخی هایی که به بزرگترها مربوط است را در برنامهشان به کار می برند. اما به عقیده من حتی اگر شده مدتی برنامه کودک نداشته باشیم اما با یک کارشناسی درست و نظارتی منطقی برگردیم.
این تهیهکننده افزود: جالب است که آموزش و پرورش برای همه مسئولان از درجه اهمیت بالایی برخوردار است اما در این چند ساله اخیر چه برنامه ای داشتهایم که به این مسئله بپردازد؟ ضمن اینکه حتی گاهی اوقات مطرح کردن برخی الفاظ رکیک در قالب اینکه این را دیگر نباید به کار ببریم هم آسیبهای جدیای را به دنبال خواهد داشت.
پوررحمانی در پایان گفت: هر مسئلهای باید درست مطرح شود، چرا که معتقدم حتی چهره برخی بازیگرها، استفاده از نوع دیالوگ هایشان،طرح برخی قصه ها و ساعات بد پخش آنها نیز بدآموزی دارد.
علیرضا کاظمی پور
حتی كارتونها هم پر است از الفاظ ركیك!
علیرضا کاظمی پور نویسنده مجموعه تلویزیونی «خوش نشینها» درباره استفاده از کلمات زشت در دیالوگهای برخی از سریالهای تلویزیون اینگونه گفت: شاید نظراتم زیاد درست نباشد، چرا که مدتی است تلویزیون نگاه نکردهام، اما اگر بخواهیم از نظر اخلاقی به این قضیه نگاه کنیم، متوجه میشویم که در طولانی مدت مشکل ساز خواهد شد و ممکن است فرهنگ خانوادهها را تحت تاثیر قرار دهد.
او ادامه داد: استفاده از این کلمات به طور قطع بد آموزی دارد که باید نظارتی دقیق روی آن صورت گیرد. این نویسنده به «بانی فیلم» گفت: در همه کشورها برای هر برنامهای چه در تلویزیون و چه در سینما محدوده سنی تعیین می کنند و به مخاطب هشدار میدهند که محدوده سنی این برنامه برای مثال 18 سال به بالاست و بدین صورت هر فردی با توجه به سن خود پای آن برنامه مینشیند و دیگر بحث بدآموزی مطرح نیست، اما در کشور ما متاسفانه این ردهبندی وجود ندارد و به همین دلیل شاهد چنین مسائلی خواهیم بود.
وی اضافه کرد: حتی اگر برخی برنامهها که مخاطب خاصی دارند را در ساعات به خصوصی پخش کنند نیز بهتر است و به این مسئله کمک خواهد کرد.
او درباره جذابیت اینگونه آثار برای مخاطب گفت: در شرایطی هم سختگیری در کار نویسنده ها باعث می شود تا آنچه مدنظر اوست به مخاطب منتقل نشود. بدین ترتیب جذابیت کار نویسندگان برای مخاطب کمتر خواهد شد و در شرایطی ممکن است مخاطبش را از دست بدهد.البته شاید این الفاظ در متن هم نباشد و خود بازیگر با مشورت کارگردان آنها را به زبان بیاورد.
نویسنده سریال «میوه ممنوعه» ادامه داد: تفکیک شبکه کودک از سایر شبکه ها کار بسیار درستی است، البته به این شرط که واقعا برنامه هایشان مناسب این سنین باشد.
وی گفت: در وهله بعدی اینکه خانوادهها نیز باید روی تلویزیون دیدن فرزندانشان نظارت کنند و بدانند که کدام شبکه برای آنها مناسبتر است.در این صورت نویسندهها هم متوجه میشوند که چطور بنویسند.
او در پایان گفت: حتی برخی از کارتونهایی که برای کودکان دوبله میشود هم پر است از الفاظ رکیک و زشت و بهتر است تا در این زمینه هم نظارتی صورت گیرد.
اسماعیل عفیفه
هیچ نویسنده ای حذف الفاظ زشت را ممیزی نمی داند
عفیفه تهیه کننده سریال «پس از باران» درباره استفاده از کلمات زشت در سریالها به «بانی فیلم» گفت: البته به ندرت شاهد این مسئله هستیم و به طور معمول کار درستی نیست.
وی نیز ضمن اشاره به درج مخاطب برای هر کاری ادامه داد: در همه کشورهای دنیا رده سنی برای سریالها در نظر گرفته میشود، اما در ایران چنین اتفاقی نمیافتد. در مقابل کودکان هم نمیشود ممانعت کرد و نگذاشت برخی از برنامهها را ببینند. او افزود: تلویزیون ما رسانهای فراگیر است که اکثر محدودههای سنی پای آن می نشینند.
به همین خاطر باید نظارتی صحیح روی الفاظ به کار برده شده در سریال ها صورت گیرد که اغلب به فضاسازی سریالها هم کمکی نخواهد کرد.تهیه کننده سریال «میوه ممنوعه» ادامه داد: شاید عدهای از مخاطبان با شنیدن برخی از این دیالوگها لذت ببرند، اما در رسانه ملی یک سری چارچوبها باید رعایت شود. وی درباره خودسانسوری نویسندهها به خاطر عدم استفاده از الفاظ زشت گفت: معتقدم مسئله اصلی نویسندهها درمورد سانسور و ممیزی این نیست و هیچ نویسندهای نمیگوید اگر کلمات زشت از متنم حذف شود کارم دچار سانسور خواهد شد. وی افزود: اگر خودسانسوری هم می شود، به خاطر مضامین دیگری است که در این صورت به عهده تلویزیون است. موضوعات متنوعتری را برای مخاطبش به تصویر بکشد. عفیفه در پایان گفت: کودکان به شدت تحت تاثیر چنین کلماتی قرار میگیرند و در اغلب موارد دیدیم که این کلامها تبدیل به تکیه کلام های مردم در کوچه و خیابان میشود و تب فراگیری را در جامعه ایجاد میکند
نظرات شما عزیزان:
:: موضوعات مرتبط:
اجتماعی،
،
:: برچسبها:
لطفا فحش ندهید!! ,
لطفا ,
فحش ,
ندهید!!,